سحر

گرچه شب تاریک است دل قوی دار سحر نزدیک است

سحر

گرچه شب تاریک است دل قوی دار سحر نزدیک است

هر کسی از ظن خود شد یار من

ببه‌م جان ببینید من اشتباه می‌گم؟

این شعر حافظ که می‌گه «چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند» یعنی چی؟

یعنی این که کافران چون دیدند که نمی‌توانند قرآن را باور کنند و محمد را تایید کنند، پس گفتند: این قرآن افسانه است.

یا معنی شعر این است که: مردم چون نتوانستند به حقیقت هستی و آفرینش و خدا و از کجا آمده‌ام و آمدنم بهر چه بود به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم، پی ببرند، شروع کردند به افسانه‌بافی که: یکی بود یکی نبود یه روزی، روزگاری و ... قصه‌ی تورات و قصه‌ی قرآن و غیره را از خودشان درآوردند و گفتند: حقیقت این است. در حالی که اینها افسانه‌است و مردم نتوانسته‌اند حقیقت هستی را ببینند.

نظر حافظ را که نمی‌توانم بپرسم، ولی نظر شما را می‌پرسم؟

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
امید جمعه 21 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:53 ب.ظ

خیلی زیبا ست مثل خودت.لذت بردم .

سلمان دوشنبه 18 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 01:50 ب.ظ

حافظ خیلی کلی نگر ِ
هرگز اشاره مستقیم نمی کنه...

sina پنج‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:54 ب.ظ

سلام
به نظر من معنی دوم تا حدی نزدیکه اگه شما مصرع اولش رو بخونی بر گفته های من صحه میذاری جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند حالا چرا گفتم تا حدی نزدیکه ؟ اگه میخوای بیشتر بدونی یک ایمیل بفرست تا بیشتر توضیح بدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد